Undersøgelser

Undersøgelser

  1. Forældrekompetenceundersøgelse

Forældrekompetenceundersøgelsen har til formål, ud fra det kommunale opdrag, at kortlægge forældrenes kompetencer og udfordringer og sammenholde det med barnets eller børnenes udviklingsniveau og udviklingsmæssige behov. Formålet er således at afdække både det enkelte barns behov og forældrenes kompetencer til at imødekomme disse behov. Undersøgelsen anvendes ofte som bidrag til at kvalificere den kommunale indsats i familien.

Forældrekompetenceundersøgelsen gennemføres ved brug af flere informationskilder og metoder, herunder:

  • samtaler med forældrene
  • samtaler med barnet
  • observationer af samspillet mellem barn og forældre
  • relevante psykologiske tests og spørgeskemaer
  • evt. samtaler med relevante professionelle omkring familien

Ud fra de forskellige informationskilder beskrives forældrenes ressourcer og udfordringer i en sammenfattende vurdering og konklusion.

Forløbet vil typisk bestå af et opstartsmøde med sagsbehandler og forældre, 3-4 møder hos forældrene, hvor der foretages tests, interviews og observationer af samspil, første fremlæggelse af rapport for forældrene alene og til sidst fremlæggelse af rapport med forældre og sagsbehandler.

  1. Børnepsykologiske undersøgelser

En børnepsykologisk undersøgelse har til formål at belyse barnets eller den unges udviklingsniveau samt ressourcer og udfordringer på det kognitive, følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale område. Formålet med at lave en børnepsykologisk undersøgelse er at give en bred og kvalificeret beskrivelse af barnets eller den unges behov, så kommunen i samarbejde med forældrene kan foretage beslutninger om støtte, behandling og videre intervention.

En børnepsykologisk undersøgelse består typisk af følgende:

  • psykologisk testning af barnet
  • samtale med og interview af barnet
  • spørgeskemaer til barnet og netværket
  • observation af barnet

Forløbet vil typisk bestå af et opstartsmøde med sagsbehandler og forældre, 2-3 møder med barnet i hjemmet, hvor der foretages tests, interviews og observationer og til sidst fremlæggelse af rapport med forældre, sagsbehandler og evt. barnet alt efter alder.

  1. Tilknytningsundersøgelse

En tilknytningsundersøgelse er en helhedsvurdering af barnets eller den unges tilknytning til anbringelsesstedet, forældre og eventuelt øvrigt netværk. Undersøgelsen skal afdække barnets udviklingsniveau, på hvilken måde dets udviklingsmæssige behov tilgodeses af plejefamilien/anbringelsesstedet, og hvordan barnet er forbundet med og har udviklet tilknytnings- og tilhørsforhold til sit aktuelle miljø. Undersøgelsen skal ligeledes vurdere barnets tilknytnings- og tilhørsforhold til sin familie og eventuelt øvrigt netværk.

Tilknytningsundersøgelser gennemføres ved brug af flere informationskilder og metoder:

  • informationer fra sagsakter
  • samtaler med forældre, plejeforældre, relevante professionelle og med barnet
  • observationer af samspil
  • relevante psykologiske tests
  • spørgeskemaer til forældre, plejeforældre og andre professionelle omkring barnet.

Forløbet vil typisk bestå af opstartsmøde med sagsbehandler, forældre og plejeforældre, 2-3 møder med hhv. barn/forældre og barn/plejeforældre, hvor der foretages samtaler, testning og samspilsobservationer, og til sidst fremlæggelse af rapport med plejeforældre, forældre og sagsbehandler.

Kontakt