Forældrekompetenceundersøgelsen har til formål, ud fra det kommunale opdrag, at kortlægge forældrenes kompetencer og udfordringer og sammenholde det med barnets eller børnenes udviklingsniveau og udviklingsmæssige behov. Formålet er således at afdække både det enkelte barns behov og forældrenes kompetencer til at imødekomme disse behov. Undersøgelsen anvendes ofte som bidrag til at kvalificere den kommunale indsats i familien.
Forældrekompetenceundersøgelsen gennemføres ved brug af flere informationskilder og metoder, herunder:
Ud fra de forskellige informationskilder beskrives forældrenes ressourcer og udfordringer i en sammenfattende vurdering og konklusion.
Forløbet vil typisk bestå af et opstartsmøde med sagsbehandler og forældre, 3-4 møder hos forældrene, hvor der foretages tests, interviews og observationer af samspil, første fremlæggelse af rapport for forældrene alene og til sidst fremlæggelse af rapport med forældre og sagsbehandler.
En børnepsykologisk undersøgelse har til formål at belyse barnets eller den unges udviklingsniveau samt ressourcer og udfordringer på det kognitive, følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale område. Formålet med at lave en børnepsykologisk undersøgelse er at give en bred og kvalificeret beskrivelse af barnets eller den unges behov, så kommunen i samarbejde med forældrene kan foretage beslutninger om støtte, behandling og videre intervention.
En børnepsykologisk undersøgelse består typisk af følgende:
Forløbet vil typisk bestå af et opstartsmøde med sagsbehandler og forældre, 2-3 møder med barnet i hjemmet, hvor der foretages tests, interviews og observationer og til sidst fremlæggelse af rapport med forældre, sagsbehandler og evt. barnet alt efter alder.
En tilknytningsundersøgelse er en helhedsvurdering af barnets eller den unges tilknytning til anbringelsesstedet, forældre og eventuelt øvrigt netværk. Undersøgelsen skal afdække barnets udviklingsniveau, på hvilken måde dets udviklingsmæssige behov tilgodeses af plejefamilien/anbringelsesstedet, og hvordan barnet er forbundet med og har udviklet tilknytnings- og tilhørsforhold til sit aktuelle miljø. Undersøgelsen skal ligeledes vurdere barnets tilknytnings- og tilhørsforhold til sin familie og eventuelt øvrigt netværk.
Tilknytningsundersøgelser gennemføres ved brug af flere informationskilder og metoder:
Forløbet vil typisk bestå af opstartsmøde med sagsbehandler, forældre og plejeforældre, 2-3 møder med hhv. barn/forældre og barn/plejeforældre, hvor der foretages samtaler, testning og samspilsobservationer, og til sidst fremlæggelse af rapport med plejeforældre, forældre og sagsbehandler.
Psykolog Karina Schiermer Westergaard